Update!

Mood: Mjä.
Listening to: Bon Iver - Lump Sum (For Emma, Forever Ago (2008))

Påsk var okej, på gott och ont. Var trevligt att träffa föräldrar & syskon & släktingar, och äta god mat (vilket det alltid bjuds på när jag kommer upp - och alltid mina favoriträtter!). Madelene lyckades göra mig ursinnig i lördags, men eftersom jag till skillnad från henne är extremt dålig på att vara sur längre perioder (något jag alltid lovar mig själv att försöka bli bättre på) gick det snabbt över. Men ja, vi var i Stockholm och träffade Marcus och Åsa, och några till, då den planerade grillfesten i Skogås blåstes av pipan.  Vi började tomhänta, köpte ett väldigt häftigt och respektingivande sexpack 3,5-or, men vi slutade ändå berusade tack vare Åsas frikostlighet. Vi kom hem igår, men ugh, jag har inte orkat skriva förns nu.

Jag borde väl gå och lägga mig nu egentligen då jag börjar vid åtta igen imorgon. Men om det är något jag är jävligt bra på så är det att inte lägga mig i tid.

Tänkte väl skriva huvudsakligen om två (väldigt skilda) saker ikväll:

1. Covers. Ni vet, låtar tagna av en annan artist & sedan spelad/sjungd av en annan. Det finns väl inget större fel med dem i sig, även fast jag alltid stört mig någorlunda på själva konceptet. Konceptet fungerar väl bra för den första, ofta avdankade artisten som framförde låten första gången - denne får en fet bunt cash & får höra sin låt på radion igen. Det blåses liksom nytt liv i musiken. Najs, najs. Men alla, är jag väldigt säker på, har stört sig något otroligt på när en populärartist tagit en gammal favoritlåt och sedan blivit sjukt populär med dess nya framförande med den. Varför? För låtens ursprungliga skapare nämns ingenstans! Det ska införas en regel - och det har jag tyckt väldigt länge - att efter coverns namn, när den uppförs av dess nya ägare, skall det stå, inom parantes, någon form av: "Originally performed by X". Om inte det går an så: "Cover". Inte det? Kanske: "I/we could never possibly write this song myself due to its greatness, so I/we stole it from X".

Blir så sur på att de gamla genierna inte får någon cred, och alla dumma, unga, obildade ungdomar tror att deras hjärndöda popidol skrivit skiten själv. Kräks.

2. Madelene ska flytta ut. Hon ska flytta till Uppsala till höstterminen börjar. Så alla våra saker ska delas upp, katterna ska säljas, och lägenheten blir någon annans att få uppleva lycka i. Vi gör inte slut, mind you, utan ska återgå till det underbara ting som kallas distansförhållande. Underbart. Varför? Jag vore dum om jag sa att jag inte förstod henne - hon har inga kompisar här förutom de hon delar med mig, och hon går på en lektion i veckan (just nu har hon en ledighet på två månader) - annars har hon ingenting att göra över huvud taget. Hon har till och med tröttnat på WoW. Så när hon var uppe i Uppsala förra veckan så fick hon försmak på det underbara studentlivet och ska själv pröva lyckan med det där uppe, tillsammans med hennes tjejkompisar.

To be continued.

Kommentarer
Postat av: Barack Obama

Den där Madelene borde lära sig att veta hut!!!

2009-04-14 @ 00:50:21
URL: http://monkeytarget.blogspot.com/
Postat av: Christian

När exakt slutar upphovsmannen/kvinnan få pengar för sin låt som någon annan covrar? Är det bara när folk glömmer bort att nämna hans/hennes namn?

2009-04-14 @ 13:19:59
URL: http://crypo.blogg.se/index.html
Postat av: Jonatan

Upphovsmannen får, var jag förstått, bara en engångssumma. Detta är summan som artisten som vill göra covern betalar pga copyright lagen. När denna är betald så behövs det inte betalas något mer. Det är iaf "the typical case".

2009-04-14 @ 15:52:23
URL: http://theappleseed.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men jag fick lära mig att det är helt legalt att göra covers. Men det är jö inte moraliskt acceptabelt att någon ny artist får mer pengar och mer berömmelse än den ursprungliga artisten.

2009-04-14 @ 20:17:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0