Åkerfeldt - singer/songwriter?

Mood: Trött i ögat
Listening to: The Antlers - Two (Hospice (2009))


I denna intervju säger Mikael Åkerfeldt, sångare/growalre/gitarrist/geni i Opeth, hur han sedan han nästlat in sig på en singer/songwriter vid namn Nick Drake velat göra ett liknande projekt, vid sidan om Opeth.

"I like the simplicity of it. You really need strong material in order to make it come across with so little. I've already wanted to do this for some time and there are some nice acoustic guitars in my home I want to use more.”

“Even if Opeth wanted to do a singer/songwriter album, I want to do this on my own and I want to record it on my own in my house. I think I can make a good album like that to be honest.”


Mikael har alltid, i mina ögon, slagit mig som en ovanligt känslosam death-metal sångare. Istället för att skriva texter om satan och lemlästning skriver han om sorg och syn på döden. Opeth har släppt en helt aukustisk platta, och det är ett faktum att Åkerfeldt vet hur man skriver (och sjunger) känslomässiga, djupare låtar. Han behöver inte ett band för att riktigt skina... Men det slår mig ändå som att det här kan bli lite tråkigt. Jag kan förana precis hur det kommer att låta, och jag är skeptiskt ifall han kommer kunna hålla uppe en hel platta med det.

Det är dock helt klart väldigt intressant, och jag ser fram emot att höra vad han lyckas producera. Kanske kolla upp denna Nick Drake också. Någon som hört honom?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Att du inte hört Nick Drake, du lyssnar jö bara på "sånt".

2009-09-16 @ 10:41:27
URL: http://crypo.blogg.se/index.html
Postat av: Anonym

Opeths akustiska album är jö bäst =D

2009-09-16 @ 16:33:12
URL: http://crypo.blogg.se/index.html
Postat av: Jonatan

Så... är Nick bra?

Och Damnation är nog deras svagaste platta, i min mening.

2009-09-16 @ 16:56:11
URL: http://theappleseed.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är inte min kopp te så jag kan inte uttala mig utan att verka respektlös ;P

2009-09-18 @ 08:18:13
URL: http://crypo.blogg.se/index.html
Postat av: Madde

Lyssna pa Drake!

2009-09-18 @ 22:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0