News! Bon Iver, Modest Mouse, Killers mm.

Mood: A'ight
Listening to: Modest Mouse - Dramamine (This is a Long Drive for Someone With Nothing to Think About (1996))




Som den "musik-blogg" det här är meningen att vara, så bör jag väl skriva lite om just det. Bloggen har saknats som utrymme där jag kan få lite utlopp för starka känslor ifrån den musik jag lyssnar på. Jag har inte kommit ifrån den perioden där att citera låttexter och lyfta upp låtar som reliker är vardagsmat, är jag rädd, så ni är tvungna att leva med det. Men att ni ens läser betyder väl att ni har ett någorlunda, omättat intresse för just detta tjat, så jag tänker inte sluta.



Väldigt irriterande nyheter nådde mig för ett tag sedan, åter igen med Twilight-serien som orsak. Finns det inget gott som kan komma ur denna gryta av pinsamhet? Nu har Bon Iver (Justin Vernon) tydligen blivit assignad att skriva musik till filmen. Eller nej, inte ens det - en av hans redan skrivna låtar ska bli norpad upp av producenterna och bli märkt som en "officiell" Twilight låt. Eller vad nu nästa film i serien heter. Något som jag spyr galla på på grund av: a) Han har, upp tills nu, i mina ögon en man som skriver för sin själs skull, i strävan av att ge den ro. Detta visar att han bara är en girig medie-artist like any other. b) Det är ett jävla disgrace mot hans vackra musik att bli reducerad till ett ungdomsfilms-soundtrack. c) Alla fjortongåring kommer antagligen, liksom de gjorde king Muse, flockas kring hans musik i och med just detta och börja kalla det för deras.
  Radiohead
's frontman ska tydligen också skriva en låt till uppföljaren. Ryser.




Allas våran Heath Ledger producerade och regisserade en video till de gamla veteranerna inom indie rock Modest Mouse innan hans död. Den dök tidigare i veckan upp på webben - en tankeväckande och fin video om Heath's passion till valar och strävan efter att få stopp på valjakten. Hade själv ingen aning om denna aktivitet från hans sida, men videon är värt en titt nonetheless. Hum.







Guitar hero är just stort. En chans att spela som rockstjärna. Eller nej, förlåt, emostjärna. Eller indiestjärna? Alltså, listan på låtar till nya versionen, GH5, förvirrar mig. Vart är all hårdrock? Liksom: Sunny Day Real Estate,  Elliott Smith, Band of Horses, Arctic Monkeys, Jimmy Eat World, TV on the Radio, AFI, A Perfect Circle m.m. Odd.

Se hela listan här: http://gh5.guitarhero.com/SE/



The killers ska släppa en ny skiva till slutet av året, men det är tydigen ingen full-längdare. Istället ska de tydligen satsa på ett cover-album, utseslutet, vilket de, i Flowers' egna ord "[is] something that we've always talked about doing". Vad kommer vi att få höra på denna platta, då?  "It's difficult for each of us to pick songs that represent us as individuals. I mean, I have a lot of personalities myself! I've gone through everything from Neil Diamond to the Cars."
Trummisen i bandet (aka. Freddy Mercury under Hultsfred) hade tydligen önskan att göra covers på bland annat Genesis, Tom Waits, Iggy Pop... Han lade tydligen också till: "a little Cyndi Lauper" och sa att han lekt runt med ett par Fleet Foxes låtar.
  Det låter onekligen intressant. Vi slipper åtminstonde en till Human.


Aja. hade lite mer men det orkar jag inte skriva.
Bai.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0