Hellbent on heaven

Mood: Grrreat!
Listening to: Patrick Wolf - Hard Times (The Bachelor (2009))

Är det bara jag som funderat på vad grejen är med Hästar inom musik? Nu menar jag inte att de har något specifikt ändamål inom själva skapandet kring musiken, utan istället den mer teoretiska delen. Jag menar hur sjukt förekommande Häst, Horse, är inom titlar och namn. Är det här någon speciell inne-grej som banden har följt? Eller är det verkligen så att det bara är slumpen att så pass många band vill döpa sig själva med namn som hedrar våra fyrbenta kreatur?

Jag menar...
  • HORSE the Band
  • Band of Horses
  • Hästpojken
  • All the Pretty Little Horses
  • Dancing With Horses
  • Horse (ja, ett band)
  • An Horse
  • ... The list goes on

Låttitlar:
The Horse, Flogging the Horses, Goodbye Horses, High as a Horse, Horse Hunter, I Chose Horses.
Dessa låttitlar är bara sådanna som jag har på datorn - och inte ens alla av dem. Om man söker på Last.fm efter ordet "Horse" Får man över 1100 sidor av resultat.
Vad är grejen?!

Jag menar, hästar är väl bra att ha. Eller ja, de var bra att ha för tvåhundra år sedan. Nu är de väl mest fina att kolla på? Eller ja, inte i mina ögon. Jag har då aldrig insett den riktiga charmen i dem. Vad det nu än är som trollbinder unga tjejer att bli helt besatta av hästar verkar dock ha drabbat indie-scenen också. Vet inte om ja ska bli rädd.


Mer än ett djur?

Nåväl. Nog om hästar. Idag har jag inte varit ett dugg produktiv, och nu på kvällen har vädret blivit riktigt härligt så jag är halvt om halvt på väg ut till Christoffer as we speak. 30-minuterspromenaden är mäkta uppskattad när vädret är som det är nu. Härligt! Då ska jag försöka ge musiken min pappa la in på min Ipod en till chans. Jag fick lite experimentell-ish blues som inte alls var kul att lyssna på, någon annan artist som i mina öron också spelade blues, samt lite proggressiv psykadelisk 60-tals rock. Det sistnämnda var faktiskt sjukt bra! Golden Earring heter bandet jag fick ner på apparaten, något som min pappa tydligen lyssnade på när han var 18ish. Kul att jag kan uppskatta samma musik!

Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: Madelene

Haha, sant så sant. Men just Hästpojken kommer, om jag minns rätt, ifrån att medlemmarna tyckte att "hästtjej" var ett så vanligt förekommande fenomen att det nästan var ett riktigt ord så de ville bryta av genom att vara hästpojkar.

2009-06-25 @ 21:30:15
URL: http://giveuptheghost.blogg.se/
Postat av: Åsa

Pulled apart by horses är icke att förglömma!

2009-06-26 @ 11:36:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0