"Instrumenten som borde användas mer i popmusik"

Gitarr, bas, trummor & synth - plus minus det ena eller det andra så ingår varje i ett band som har blivit stort idag. Det finns inget som helst fel i dessa instrument i sig, självklart inte, men när ett band låter sin artistiska, orginella, och kreativa ådra tala så kan man ofta hitta alternativa, ej lika vanliga, instrument som gör låtar unika. Unika, och därmed bättre från resten. Det finns dock gränser - inte skulle det fungera att ta fram en såg & börja spela på, och en didjirido kanske inte alltid lämpar sig bra som komplement till en pop-refräng. Dock så finns det guldkorn som jag upplevt att när de väl används så förgyller de minuterna där de förekommer med väldigt, väldigt många karat. Här följer en lista. Bare in mind, though, att dessa instrument listas som komplement till de vanliga instrumenten i en t.ex. poplåt. De här instrumenten är inte ovanliga på något vis (eller ja, vissa), utan många utav dem har egna "scener" där de hör till själva nyckeln i den genre de hörs i. Så - detta är listan på de mest underskattade instrumenten i popmusik. Eller, intrumenten som vi sällan hör, men njuter av när vi väl gör det. Eller, listan på instrumenten som borde användas mer i popmusik. Eller... Ja, ni fattar vad jag menar.

Congatrummor

Jag börjar lite lätt med ett alternativ, eller utbyggnad, till slagverken. Trummor är väldigt svåra att få nog av, och ett band ska i regel inte behöva mer än en enda trummis. En duktig trummis kan leverera mycket mer än nödvändigt. Dock så kan tilllägget av en duktig person på congas höja stämningen ett snäpp. Det är särskilt bra i snabbare delar av låtar, och congas är mycket bra på att få en att dansa snabbare & snabbare!
Exempel på detta är först och främst Håkan Hällströms stora esamble där en snubbe på congatrummor infinner sig. Annars så har vi, inom den lite hårdare musiken, Opeth som på en av sina plattor experimenterar med många inslag av ovannämnda instrument. Någonting som fungerar väldigt bra.

Trumpet / Trombon



Blåsinstrument är väldigt mäktiga instrument, och inom funk & jazz exempelvis är de nyckelelement. Inom popmusik, dock, så kan en refräng som kör om och om igen, för att sedan göra en höjning med en hög ton från en trumpet i bakgrunden ge en rysningar. När trumpeten förekommer så tar den väldigt lätt övertag, så att ha med den genom hela låtar må kanske inte vara så klokt; men att plocka fram den i refränger eller intron är genialiskt. Dess kusin Trombonet, ett något mörkare och skyggare blåsinstrument (anser jag då) får inte vara onämnt, och jag vet exempel där det används väldigt flitigt för att lägga till kraft och slag i texter.
Exempel på dessa två är i huvudsak Get Cape. Wear Cape. Fly., där Sam Duckworth anlitat två stycken trumpetare att ha med sig på sina gig. Någonting som han gjorde väldigt klokt i. Trombon förekommer i väldigt många Moving Mountains låtar.

Orgel


Jag har mycket länge haft en svag punkt för detta instrumet. Att skriva att det är mäktigt behövs väl knappast. Där det dock går att finna, och där det lämpar sig bäst, är inom Powermetal (ja, sorry). Hur pass bra dessa gigantiska blåsinstrument ter sig där är nästan skrämmande, när använt rätt.
Ett annat exempel är när jag var på den väldigt häftiga konserten Play! för några år sedan, och musik ur vampyrspelet Castlevaina spelades upp. Här, under snabbare delar av låten, så körde orgeln på och det var beundransvärt hur mäktigt det lät tillsammans med resten av orkestern.

Banjo


Ett av de mysigaste instrumenten jag vet om. På något vis får tonerna från en banjo mig att tänka på frihet och natur, med dess lite hårdare, gällare toner. Det är dock inte ett instrument man ofta hittar inom populärare pop-band, och kanske är det förståeligt. Banjon ter sig bättre till typen av musik såsom country, inte svår musik som missförstådda ungdomar ska känna igen sig i.
Exempel finns dock att hitta i bland annat Band of Horses, där en banjo används till det oerhört bra outrot till Cease To Begin-plattan. Väldigt mysigt. Om man dock har någon som helst tvivel på det här instrumentets potential så är det bara att gå in på youtube och knappa in "Dueling Banjos". 'Nuff said.

Gospelkör

Jag vet. Inget instrument. Men, ändå! Jag förstår inte varför inte fler band använder sig utav detta. Eller ja, viss förståelse har jag möjligen. Det är väldigt svårt att få med sig en kör på turnéer - men det finns lösningar: Låt publiken sjunga deras delar instället! Gospelkörer, eller vanliga körer, eller som i Anberlin's (*fin), barnkörer, gör låtarna kort sagt episka.
Ytterligare exempel är såklart All These Things That I've Done med Killers. Inte övertygad? Dream Theater använder sig utav det ett par gånger, Editors i en låt, Infected Mushroom... ja, the list goes on.

Cello


Stråkinstrument är fantastiskt vackert. Fiol är såklart det ledande inom denna kategori, men dock så ter sig inte fiolen så bra ihop med gitarrer eller dylikt. Cellon, dock, passar in utmärkt. Personligen är det mitt favorit inom stråkarna. Den är så väldigt mörk att man nästan ser natten framför sig, men samtidigt ack så vacker. Om man ska ha en sänkning och vill krydda denna ska man dra nytta av detta instrument.
Det bästa exemplet jag har på detta måste vara Simon and Garfunkel's Bridge Over Troubled Water. När andra etappen av låten börjar och trummorna sätts in, så hör man tydligt det melankoliska ropet ifrån en orgel, tillsammans med låtens allra kraftigaste textrader. Redan omnämnda Get Cape. Wear Cape. Fly. använder sig också utav denna, fast då i elektronisk väg - men ack så bra ändå.


Det var i princip alla. Jag hade ett par till, men de är knappast värda att nämna då de endast förekommer på något enstaka håll.
Har ni något ni vill tilllägga? Kommentera!

Kommentarer
Postat av: Madelene

Bra skrivet! :D Väldigt roligt att läsa!

2009-05-26 @ 22:51:19
URL: http://giveuptheghost.blogg.se/
Postat av: Jonatan

Haha, Tack nosi! Väldigt glad att du gillade det <3

2009-05-26 @ 22:57:48
URL: http://theappleseed.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag kommer aldrig att sluta tjata om Tilly and the Wall, men om det är nånting som är originellt och genialiskt, så är det ju idéen att ha en steppdansare istället för trummaskin. Hela skivan "O" är en enda lång musikalisk orgasm.

2009-05-27 @ 00:18:18
Postat av: Jonatan

En steppdansare?! Fan vad häftigt! Haha, detta måste jag kolla upp.

2009-05-27 @ 00:51:13
URL: http://theappleseed.blogg.se/
Postat av: Christian

Saxofon. Saxofon. Saxofon. Vad är saxofonen? Alla ballader MÅSTE ha en saxofon. Gärna att den går extra högt också

2009-05-27 @ 08:27:17
URL: http://crypo.blogg.se/index.html
Postat av: Martin

galet bra inlägg! Och så rätt, cellon är en personlig favorit, jag har säkert överanvänt den i en miljon oxygenlåtar! men som sagt galet bra!

2009-05-27 @ 11:46:48
Postat av: Tomas

Haha, kände du dig tvungen att nämna trombonen för att jag läser din blogg lite då och då =P Jag skulle gärna tipsa om en mäktig platta med enbart bastrombon(oh yes trombonen har en storebror) och kyrkorgel. Tyvärr så har jag glömt titeln på den skivan =( Mycket mäktigt!



Saxofon behöver inte alls nämnas i detta inlägg. Tvärtom så är saxofonen ett av de instrument som klarat övergången från funk/jazz till mordern musik allra bäst.



Bra inlägg! Behöver mer musik bloggar som avhandlar obskyr" musik.

2009-05-27 @ 12:07:29
Postat av: Jonatan

@ Tomas - haha, nej, faktiskt inte. Som jag skrev så använder sig (det bandet jag alltid tjatar om) Moving Mountains sig utav en trombon istället för trumpet - och då jag skulle skriva om trumpeten så kändes det dumt att lämna ut dess kusin när det i princip är lika bra i dessa sammanhang. Om du kommer på vad den där skivan heter - tell me!



& till er andra - tack för alla snälla ord.

2009-05-27 @ 15:30:47
URL: http://theappleseed.blogg.se/
Postat av: Tomas

Hittade detta på tuben. Det är verkligen inte CD-kvalité men det kan ge dig lite försmak på vad det handlar om. http://www.youtube.com/watch?v=Out2QJIHdBk

2009-05-27 @ 17:53:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0